Förlossningsberättelse del 3

Lördag 2 december 

Smärtan ökar allt eftersom och 00.15 väcker jag Marcus och ringer på personalen. 
Säger att jag har onda värkar och det är dags ta tablett igen. De ber mig gå över till förlossningen så får de kolla hur det går samt om jag ska ta någon mer tablett och att jag får hjälp med värken. 
00.28 reser jag mig från sängen och känner att då går vattnet. Det var en märklig känsla. Promenaden genom korridoren var lång. Fast kort avståndsmässigt. 
Tog 15 minuter att gå för det gjorde så ont och fick stanna varje värk. 
När vi nästan är framme säger Marcus att sätt dig en rullstol, nä nu är vi nästan där jag går.

De öppnar snabbt dörren och vi får gå in på förlossningsrum nummer 2. 
Samma rum som vi födde Alina i 4 år tidigare. 

00.40 på med ny ctg och kolla bebis
00.42 undersökning och öppen 6 cm. Svårt att ligga still. Barnmorskan tar beslut att sätta elektroder på barnets huvud istället så kan jag bli mer rörlig. 
00.44 elektroder sätts och ctg bort. 
Redan öppen 7 cm. 

BM säger hon ska gå ut och hämta papper och annat som behövs. Undersköterskan ska stanna i rummet. Säger att mitt förlossningsbrev finns i datorn.
Hon beslutar sig för att läsa det innan hon går ut. 
Nästa BM kommer in och kollat läget. 
Min barnmorska säger att detta kan nog gå fort och ner henne hämta papper och läkemedel som kan behövas. 00.50 ber jag få lustgasen
Gör så himla ont. Hon vrider upp den max.
Någonstans här hör jag De frågar blodgrupp, att någon ska kolla upp det. Svarar korrekt på frågan och är väldigt medveten om omgivningen.
01.02 känner hur det trycker neråt och gör mer ont. 
De undersöker igen och öppen 10 cm.
Får börja krysta. Min BM står på min högra sida och Marcus på min vänstra. 
Säger vad har jag gett mig in på.
Hör hennes röst tydligt genom mina skrik. 
Hon gör precis det jag bett om. Tydligt och högt. Hjälper mig igenom krystfasen som snabbt är över.
Jag tittar på klockan och säger 01.09. Vad blev det?
En till tjej säger Marcus. 

En till underbar liten dotter. 
Fick upp henne på bröstet direkt och sen 01.15 klippte Marcus navelsträngen. 







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fjarilkarin.blogg.se

Här kommer du att få följa min och mina döttrars vardag. Anges inget annat är det jag som är fotograf och alla bilder är mina, copyright.

RSS 2.0