Biskvier i långpanna

Här kommer receptet på kakan jag bakade i söndags.

Fått höra att den var mycket god och krämig, men nu vill Marcus att jag gör mina original biskvier så han får känna skillnaden. Slängde in kakorna
i frysen så de ska finnas kvar lite längre.

 

 
 
 

 

Chokladbiskvier i långpanna

Mellan form ca 25x30 cm. Klä plåten med bakplåtspapper.

 

Botten:
500 gr Mandelmassa

2 äggvitor

1 dl strösocker

 

Smörkrämen:

300 gr smör

100 gr mörk choklad

50 gr mjölkchoklad

2 äggulor

2,5 dl florsocker

2 msk kakao

 

Garnering:
300 gr mörk choklad

 

Gör så här:

Ställ ugnen på 175 grader.

Riv mandelmassan grovt i en skål.

Blanda mandelmassan med äggvita och socker. Häll fyllningen på ett bakplåtspapper och bred ut den jämnt.

Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter, till botten fått en fin färg.

 

Under tiden rör ihop smörkrämen.

Smält choklad och låt den svalna.

Smöret ska vara rums tempererat blandas med ägg, florsocker och kakao med elvisp. Rör ner chokladen och rör fluffigt i ca 3 minuter.

 

Låt botten svalna innan du vänder upp den på ett annat bakplåtspapper och bre sedan på smörkrämen efter du har vänt botten.

 

Ställ sedan i kylskåp och låt svalna helt.

 

Smält chokladen och häll över hela kakan när den svalnat något. Kyl kakan lite innan du skär den i fina bitar, men vänta inte för långe innan du skär den.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fjarilkarin.blogg.se

Här kommer du att få följa min och mina döttrars vardag. Anges inget annat är det jag som är fotograf och alla bilder är mina, copyright.

RSS 2.0